Saturday, June 21, 2008

Sabar je la banyak2222~~~

Adus... sababr sabar sabar sabar~~~~! huhuhu....
SAikin banyak tol dugaan emosi Allah turunkan kat aku.. Baik dari luaran, maupun dalaman. Kadang2 tuh rase nk meletup je. tapi bile saat2 dah genkai tuh, bile kulit iman yg senipis kulit bawang nih, rase mcm da nk pecah dah, rase da nk meletup, nak hamburkan je semua2 yg terbuku, tibe2 mcm terngiang2 suara,

"Dan sesunggunhNya Allah bersama2 dengan org yang sabar." --Ayat berapa x igt dah..
Rasa dah reda balik. fuuuu~~~ perit nye~~ Kenapala selalu btol hati ni kene uji.. :(

Bile tedengar bisikan mcm tuh, seolah2 merungut pada ujian yg didatangkan, tbe2 terdengar hati berdialog,
"Ko mengeluh? Ko merungut? Ko sedar x sape yg turunkan ujian tuh? "
" Allah"
"Jadi, pada siapa ko merungut sebenarnye nih?"

Baru tersedar.. MasyaAllah... cepat2 kembali membawa hati beristighfar~~

Tengah asyik dok memujuk hati bawa bersabar, gegendang telinga tbe2 bergetar menghasilkan gelombang dan dihantar ke otak. Lalu otak menafsirkan getaran itu sebagai alunan nasyid.. Terbekesan di hati bait2 berikut:

"Ujian adalah tarbiyah dari Allah"

MasyaAllah~~ kenapa mesti aku merungut bila diturunkan ujian?? sedangkan ujian tuh diturunkan khas kepada hamba2 Nya sebagai satu tarbiyah. Tarbiyah dari Allah.. tiba2 rasa diri ini istimewa... Alangkah bertuahnya manusia, hamba yg hina ini.. mendapat tarbiyah dari Allah.

Dan tiba2 terasa bahagia menyelinap. menghapuskan semua bisikan2 syaitan.. Bahagia dengan turunnya ujian ini~

Lalu, dengan perlahan kubisikkan pada hati,

"Bersabarlah dan bersyukurlah dengan turunnya ujian sebab ujian itu tanda kasih dan sayang Allah kepada hambaNya.. :) Sebab Allah x nk diri ini lupa dan lalai.. terpesona dengan senangnye duniawi.. Biarlah apa orang buat pada kita, sbb kita ada Allah tempat untuk mengadu.

Allah memanggil kita untuk datang dekat pada Dia.. sebab tu la Dia turunkan kita ujian nih.. Jadi, adik hati, kite sabar sama2 ek.. x lame.. nnti sampai waktu, Allah akan bagi ganjaran pada kita sebab kite bersabar kerana Dia..

Ingat tau, ganjaran Allah tu sangaaaaaaaaat tidak ternilai.. apa la sangat dengan dunia nih.. Manusia x dapat buat apa2 keburukan pada kite tau kalau Allah x izinkan.. Jadi, adik hati kena igt, apa2 keburukan atau kebaikan, sume tu datang dari Allah.. Jadi janganlah sedey ek.. sebab Allah Maha Teliti dan Maha Mengetahui.. Kalau orang lain x tau, Dia tau sejauh mana kita telah bersabar keranaNya :) "

Dan aku lega melihat dan merasakan hati ini kembali redha dan pasrah.. Kembali bersabar~

5 comments:

sImbIosIs said...

chI..kene bersabar dgn aku ke?
gOmenna..
sume tmpt aku dah bc dah..huhuhu

satu_muharam said...

hana~
best bace blog ko..
tlisla lg..confirm aku bace..
byk dpt blaja..thank u!

Cik Hana said...
This comment has been removed by the author.
Cik Hana said...

ahak.. ala ci.. lumrah hidup berumahtangga..
to fiza, uish.. ade gak org bace blog aku rupenye. pape pun, bagus la klu ade pengajaran dr kemerepekan aku nih. ihi..bukak je r kat sailortapes tuh. bukan x nk menyemak kat sini, tp ti jd cam blog aku lak kang. hehe.. tp sme je mane2 pung~~ kita kan org malaysia.. eh, kite kan saudara semuslim.. apa la best sgt bernegara tuh.. iye dok?

harimau_kumbang87 said...

ish hana ngan farah bersekedudukan!!!! hakhak sedangkah lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri...hehhe