Friday, August 1, 2008

wAktU yAnG pAntas BerLalu @ kiTa YaNg LekA seHingGa ditinGgal Waktu..

ayat ni 1st time jumpe waktu bace majalah kat mesia la..
mle2 bace, rase tersentak gak.. ye la..
"waktu yg pantas berlalu atau kita yg leka sehingga ditinggal waktu"
kalau nk diikutkan, waktu tu takkan berhenti..
walaupun kite tutup alarm jam loceng yg membingitkan telinga sebb malas nk bagun pg2,
ataupun kita keluarkan bateri jam supaya jarum jam berhenti berdetik,
hakikatnya, waktu tak pernah berhenti.
tetap bergerak tanpa kita sedari...

kalo nak kata kita ni leka.. hmm.. ada yg nk ngaku ker???
mungkin ada sesetengah kita merasakan masa terlalu cepat berlalu..
rasa macam baru smlm smpai jepun, baru seminggu masuk JAD, baru sebulan abis SPM..
adakah kerana terlalu kurangnya perkara berfaedah yg kita lakukan sehingga masa yg berlalu terasa seakan tiada ertinya..?

semoga cuti natsu yg agak pjg ni, diisi dgn perkara2 berfaedah supaya kelak aku tidak menyesal mensia2kan setiap detik yg Allah kurniakan pd aku. Kerana tanpa sedar, semakin berlalu detik2 kehidupan kita, semakin hampir kita dengan kematian. manusia sering terlupa adanya hakikat kematian. apabila manusia lupa adanya mati, dan merasa yg mereka akan hidup tanpa mati, kerana itu, mereka hidup bermatlamatkan dunia.. sedar tak kita..bila kita buat something.. kita buat utk ape? cth, kita makan sebb nk kenyang.. mmgla.. tp pernah terfikirkah kita, dr mana dtgnya kenyang tu..? andai Allah tak nak bg kita kenyang walau kita makan byk mana pun, akan kenyangkah kita..? kalau kita makan sebb nk kenyang, dan andai nikmat kenyang tu ditarik dr kita, kita akan kehilangan sebab utk makan.. jd.. berusahalah utk melakukan segala sesuatu dlm hidup ini semata-mata kerana Allah..kerana hanya Dia yg kekal. walau apa yg terjadi, kita xkn kehilangan tujuan utk apa2 pun.. sebab kita tahu Allah ada.. tanpa kita sedar, sebb kita mmg slalu lpe.. ada org mempersoalkan, kalo ngadu kat orang @ manusia, orang tu boleh tenangkn kita ataupun bg nasihatkn kita..tp kalau Allah..?
sedar tak kita, desiran angin yg bertiup, bunyi dedaunan berguguran, semuanya menandakan kehadiran Allah di sisi kita. tapi manusia mmg tak pernah cuba nk memahami.. insiden yg berlaku baru2 ni benar2 mengajar yg kita tak perlu meletakkan pergantungan pd selainNya. Cukuplah hanya Allah tmpt kita bergantung. kalau kita cube nak fikir ape hikmah di sebalik semua kejadian yg berlaku di sekeliling kita, confirm, kita akan rasa betapa dalamnya kasih syg Allah. ada juga org mempersoalkan yg doanya tak diterima.. sblm perkara itu dipersoalkan, tnye diri sendiri balik, adakan semua perintah Allah anda laksanakan DAN semua larangan Allah anda jauhi..? kalau ye.. masyaAllah.. mmg x de la kan.. x payah nk fikir jauh2, dlm sejam ntah2 dlm seminit pun dh brapa byk dosa kita buat. mengumpat org, buat bnde yg ntah hapa2@membazir masa, semuanya meninggalkan titik hitam dalam hati, tanpa kita sedari sebb kita dh terlalu biasa dgn keadaan tu. org kata, 'dek kerana terbiasa'. takkan nk salahkn keadaan jer..? keadaan tu tak buat apa2 pun.. abis tu nk salahkn sape? cubela fikir sket.. sape yg corakkan keadaan tu kalau bukan MANUSIA sendiri. untuk menjadikan keadaan tu sesuatu yg positif, yg kena dan perlu diubah adalah manusianya. keadaan tu mmg x bole buat apa2...

disebabkan baru abis xm td, citer sket ar pasal xm kat cni..
kalau hari2 biasa, library tu mmg x penah penuh. sesuke hati jer nk duduk kat maner. nk gne dua meja skaligus pun bole, sebb mmg sgt x ramai manusia yg dok kat library tu..
tp, mggu xm ni, nk masuk library pun kna beratur!
punyela nk sgt dpt tmpt..sebb nk study.. hari2 biasa x nk plak..
sensei2 mesti sgt seronok tgk student2 die rajin2 belaka..haha..
ye ar.. sape yg nak fail.. confirm x de pnye.. penat2 dtg kelas..
ending die fail.. wat ape.. membazir je.. tul x..? mestila nk berjayakn..
kalau bole dgn cemerlang.. kalau kat nihon ni nk S semua..
semua jd rajin sebb x nk fail@nak berjaya dlm xm.. nasib baik ade jadual xm..
bole la susun jadual nk belajar, wpon study last minute.
tp sebb ade kakoumon, bole lakot ek rileks lg..
tp...pernah terfikir tak kita, xm kat akhirat nnt, kita berjaya ke tidak..?
kalau kat dunia, jadual xm kita tau..
tapi..kita tau ker kita mati bile..? mane nk carik jadual kematian..?
mmg x de.. abis tu cam ner nk study last minute kalo last minutenye pun x tau..?
kalo study, punyela beria x nk gagal, tp kat akhirat kalau gagal x per ker..?
ade ker istilah ryuunen kat akhirat..? mintak maaf laa.. mmg x de..
abis tu nk wat cam ner..? Allah dh bgtau dlm Quran.. hanya Dia yg tau bila hari kiamat dan bila seseorang manusia tu akan mati . yg paling pntg, SEMUA YG HDUP AKAN MATI..

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." [3:185]

Tp, pd yg tak percaya akan hakikat kematian.. dan perhimpunan di mahsyar...
semoga kita dijauhkan dari menjadi insan2 seperti itu..

sesungguhnya ini hanya luahan rasa yg bertujuan utk menyedarkan diri ini dr terlelap atau terlena mahupun terleka.
"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yg kamu tiada mengerjakan."[61:2~3]
semoga kita sentiasa berusa utk menjadi hamba Allah yg lebih baik setiap hari. kita mmg takkan jadi sempurna, tapi itu bukan alasan utk berhenti berusaha..!

No comments: